کد مطلب:1605 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:293

متعه ( ازدواج موقت )


2430- صیغه كردن زن اگر چه برای لذت بردن هم نباشد صحیح است .



2431- احتیاط واجب آن است كه شوهر بیش از چهار ماه با متعه خود نزدیكی را ترك نكند.



2432- زنی كه صیغه می شود , اگر در عقد شرط كند كه شوهر با او نزدیكی نكند , عقد و شرط او صحیح است و شوهر فقط می تواند لذتهای دیگر از او ببرد , ولی اگر بعدا به نزدیكی راضی شود , شوهر می تواند با او نزدیكی نماید , و هم چنین است حكم در عقد دایم .



2433- زنی كه صیغه شده اگر چه آبستن شود حق خرجی ندارد.



2434- زنـی كه صیغه شده حق همخوابی ندارد , و از شوهر ارث نمی برد و شوهر هم از او ارث نمی برد , و چنانچه ارث بردن را - از یك طرف یا از هر دو طرف - شرط كرده باشند صحت این شرط محل اشكال است ولی مراعات احتیاط ترك نشود.



2435- زنی كه صیغه شده اگر چه نداند كه حق خرجی و همخوابی ندارد عقد او صحیح است , و برای آن كه نمی دانسته , حقی به شوهر پیدا نمی كند.



2436- زنـی كـه صیغه شده چنانچه بدون اجازه شوهر از خانه بیرون رود , و به واسطه بیرون رفتن , حق شـوهـر از بین میرود , بیرون رفتن او حرام است , و بنابر احتیاط مستحب در صورتی كه حق شوهر از بین نرود , بدون اجازه او از خانه بیرون نرود.



2437- اگر زنی مردی را وكیل كند كه به مدت و مبلغ معین او را برای خود صیغه نماید , چنانچه مرد او را به عقد دایم خود درآورد , یا به غیر از مدت یا مبلغی كه معین شده او را صیغه كند , وقتی آن زن فهمید , اگر اجازه نماید آن عقد صحیح وگرنه باطل است .



2438- اگـر برای محرم شدن - مثلا - پدر یا جد پدر دختر یا پسر نابالغ خود را برای مدت كوتاهی به عقد كسی درآورد , در صورتی كه بر آن مفسده ای بار نشود عقد صحیح است , ولی اگر در مدت ازدواج پسر به طور كلی قابلیت تلذذ نداشته باشد یا دختر به طور كلی قابل تلذذ از او نباشد صحت عقد محل اشكال است .



2439- اگـر پدر یا جد پدری , طفل خود را كه در محل دیگری است و نمی داند زنده است یا مرده , برای مـحـرم شـدن به عقد كسی در آورد در صورتی كه مدت زوجیت قابل باشد كه به معقوده استمتاع شود بر حـسب ظاهر محرم بودن حاصل می شود و چنانچه بعدا معلوم شود كه در موقع عقد , آن دختر زنده نبوده عقد باطل است و كسانی كه به واسطه عقد ظاهرا محرم شده بودند نامحرمند.



2440- اگر مرد مدت صیغه زن را ببخشد , چنانچه با او نزدیكی كرده باید تمام چیزی را كه قرار گذاشته به او بدهد , و اگر نزدیكی نكرده واجب است نصف مهر را بدهد و احتیاط مستحب آن است كه تمام مهر را بدهد.



2441- مـرد مـی تواند زنی را كه صیغه او بوده و هنوز عده اش تمام نشده به عقد دایم خود درآورد , یا این كه دوباره صیغه نماید.